عراقچی: ایران در صورت جدی‌بودن طرف مقابل، آماده احیای مذاکرات هسته‌ای است

عراقچی: ایران در صورت جدی‌بودن طرف مقابل، آماده احیای مذاکرات هسته‌ای است

عراقچی: ایران در صورت جدی‌بودن طرف مقابل، آماده احیای مذاکرات هسته‌ای است پیشنهاد ویژه

  • روایت سیدعباس عراقچی از گفت‌وگوهای مهم و صریحی خود با رافائل گروسی
  • توییت سیدعباس عراقچی درباره سفر به عربستان و دیدار با محمدبن سلمان
  • عراقچی: کانال‌های تماس بین ایران و آمریکا همیشه وجود دارد
  • توصیه وزیر خارجه ایران به ایالات متحده

به گزارش منیبان، سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه، در مصاحبه با خبرنگاران در حاشیه دیدار با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: صبح امروز در ابتدای سفر جناب آقای گروسی به تهران ما اولین دیدار را داشتیم. گفتگوهای بسیار خوب و سازنده‌ای صورت گرفت. به نوعی مسیر آینده همکاری‌های ما و آژانس در یک سال آینده که سال به هر حال خطیری هست، به لحاظ موضوع هسته‌ای ایران، مذاکرات خوبی داشتیم. مسیر همکاری ایران با آژانس را به نوعی روشن کردیم و به هر حال من اعلام کردم که جمهوری اسلامی ایران آماده مذاکرات هسته ای هست، آماده همکاری های هسته ای در چارچوب توافقات قبلی با آژانس هست، بستگی به این دارد که طرف های مقابل چقدر در این قضیه جدی هستند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت توافق هسته‌ای برجام را انجام داد و با حسن اجرا کرد. این طرف های مقابل بودند که از توافق خارج شدند و ما از آنجا که نسبت به صلح آمیز بودن برنامه هسته خودمان اطمینان داریم، هیچ مشکلی برای همکاری با آژانس نداریم و قادر هستیم که به این همکاری‌ها ادامه بدهیم؛ ولی منوط به این هست که طرف‌های مقابل ما هم تعهدات و وظایف خودشان را در این قالب به خوبی انجام بدهند.

عراقچی گفت: به هر حال مذاکرات خوبی بود، از جهت اینکه یک مسیر جدیدی را برای کاهش تنش های که بین ما و آژانس و دیگران در موضوع هسته‌ای وجود دارد، طراحی کنیم. امیدوار هستیم که بشود مذاکراتی را دوباره شروع کرد تا یک راه حل معقولی برای این مشکلات جاری پیدا بشود، قبل از اینکه به وضعیت حادتری برسیم.

وزیر امور خارجه افزود: مبنای همکاری ما با آژانس بر اساس تفاهماتی است که در این سفر صورت می‌گیرد و قطعا توافق گذشته هم مد نظر خواهد بود، ولی مسیر اصلی حرکت بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی کشورمان ترسیم خواهد شد، گام های فنی که باید برداشته بشود، آنجا توافق خواهند کرد. به لحاظ سیاسی ما توافق داریم که انشاءالله مسیر جدیدی را با همدیگر آغاز کنیم.

وی در پایان گفت: هیچ راه حل معقولی غیر از مسیر مذاکراتی برای حل این مشکلات وجود ندارد. مسیر تقابل قبلا امتحان شده است، می‌توانند در آینده هم امتحان بکنند. قطعنامه ها را قبلا داشتند، می‌توانند داشته باشند. قطعنامه ها نه تنها هیچ کمکی به حل موضوع نکرده، بلکه باعث پیچیده‌تر شدن و مشکل‌تر شدن حل مشکل و حتی نگرانی‌های بیشتر برای صاحبان این قطعنامه ها شده است. مسیر تقابل مسیری نیست که برای هیچ طرفی مفید باشد. مسیر همکاری.ها باید اتخاذ بشود. ما در این زمینه آماده همکاری هستیم و امیدواریم که طرف های مقابل هم سیاست عاقلاته‌ای را اتخاذ کنند.



Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *